Molitor Éva: szakmai önéletrajz

Munkahelyek

Művészeti vezető, ügyvezető igazgató

2019- folyamatosan
Molitor Music School Közhasznú Nonprofit Kft. 

Zongoratanár, korrepetitor az alábbi intézményekben:

2007-folyamatosan          
Németh László Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Göd

2005-2007                         
Óbudai Waldorf Iskola

2004-2007                         
Prim Alapfokú Művészetoktatási Intézmény

2001-2004                         
Fischer Annie Zeneiskola, Budapest

1988-1990                         
Szigetvári, Komlói és Sellyei Zeneiskola (képesítés nélkül)

Tanulmányok

1993-1998                         
Leopold Mozart Zeneakadémia, Németország, Augsburg
Katholische Akademische Ausländer Dienst Ösztöndíjas hallgató

1990-1993                         
Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Pécsi tagzatot
Zongoratanári diploma

1983-1988                         
Pécsi Művészeti Szakközép Iskola, zongora főtárgy
Érettségi

Művészeti tevékenység

2021-től                               
A Budapesti Ügyvédi Kamara „Próká-Torok” kórusának művészeti vezetője

2007-folyamatosan          
Hangerdei Alkotótábor és Koncertek
művészeti vezetője

2016-folyamatosan          
Sentiments Piano Duowww.pianoduo.hu, belföldi és nemzetközi fellépések,

2001- 2005                        
Oberfrank Géza a Magyar Állami Operaház karnagya irányításával koncertek országszerte a Magyar Állami operaház szólistáival, zongorakísérő    

1993-2010                         
Szóló és kamarakoncertek
Augsburg, München, Salzburg, Ulm, Stuttgart, Bonn, Düsseldorf, Bécs
Olaszország: Liguria, Calabria
Magyarország: Óbudai Társaskör, Erkel színház, Dunapalota, Pécs Komló, Szeged, Balaton

A szakmai életutam

Kezdeti lépések…

Zongora iránti vonzódásom 4 éves koromtól datálható, amikor ”megbabonázott” nagymamám hatalmas Bösendorfer zongorája. Szüleim nem zenészek, de mindketten tanultak zenét. Édesapám profi szintig jutott, zenekarban is sokáig játszott. Zenei tanulmányaimat a pécsi Liszt Ferenc Zeneiskolában kezdtem 7 évesen.

1983-tól a pécsi Művészeti Szakközépiskolában folytattam tanulmányaimat, ahonnan érettségi után 3 év kihagyással a Pécsi Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolára nyertem felvételt. Főiskola előtt és alatt képesítés nélkül tanítottam Szigetváron, Sellyén és Komlón. A tanítás viszonylag hamar sikereket is hozott; 2 tehetséges tanítványommal megyei négykezes zongoraversenyen 1 helyezést értünk el. Ekkor már teljesen biztos voltam benne, hogy zenéléssel, tanítással szeretnék foglalkozni életem során.

Németország, fantasztikus zenei környezet, új inspirációk

Diploma után Soros és KAAD ösztöndíjasként 1993-ban az augsburgi Leopold Mozart Akadémián folytattam tanulmányaimat, ahol öt csodálatos évet töltöttem. Az intézménybe zongoratanári végzettséggel kerültem, de a második évtől a teljes képzésre jelentkeztem, pedagógiát kivéve, mert már volt pedagógusi végzettségem.

Japán zongoratanárnőm rendkívüli precizitást követelt, rengeteget tanultam tőle. Kiváló német, svéd, koreai és amerikai tanároktól tanulhattam kamarazenét, összhangzattant, zeneirodalmat, énekes kíséretet; szereplésekre is volt bőven lehetőség iskolán belül és kívül is, így nagy gyakorlatot szereztem a közönség előtti szereplés terén.

Német kamara partneremmel, aki később hegedűművészként végzett, olasz koncert körútra kaptunk meghívást, ahol hegedű-zongora szonátákat, szóló darabokat adtunk elő. Az olaszországi Ligúria területén kb. 15 éven keresztül adtunk kisebb-nagyobb helyeken koncerteket tavaszi és nyári időszakban. Brahms, Prokofjev, Beethoven, Mozart, Bartók, Grieg műveiből játszottuk legszívesebben, de sok egyéb szerzőtől is számos darabot előadtunk.

1997-ben az olaszországi Calábriában, koncert körút keretében Kurt Weill – Bertold Brecht Koldusoperáját adtuk elő az akadémián oktató amerikai zeneszerző átiratában, kamarazenekarral, ahol zongoristaként engem választottak a zenekarba.

Rengeteget foglalkoztattak, énekesek, hangszeresek korrepetitoraként, így fellépések gyakran adódtak Augsburg, München, Ulm, Stuttgart, Bonn, Salzburg, városokban. Magyarként azt éreztem, hogy nagyon megbecsülnek, szeretik azt a zeneiséget, melyet itthonról hoztam. A Zeneakadémia nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy a legtehetségesebb diákok jól fizető koncert fellépésekhez jussanak, így önállóan tudtam finanszírozni németországi tartózkodásomat, az ösztöndíjam lejárta után is.

1998-ban fejeztem be tanulmányaimat Augsburgban, ahol a koncert szakot végeztem el.
Kocert műsorom:
Bach: D-moll Partita
Beethoven: Apassionata
Liszt: H-moll ballada
Chopin: G-moll ballada
Bartók: Allegro Barbaro
Chopin: C-moll etűd

Koncertek a Magyar Állami operaház szólistáival, elhelyezkedés a zeneoktatásban

1999-ben született fiam, Magyarországra visszatértünk férjemmel. 2001-től a Fischer Anni Zeneiskolába hívtak tanítani és korrepetitornak, helyettesítő tanárként 3 évre.

Ugyanebben az időszakban 2001-2005 között korrepetítorként Óberfrank Géza operaházi karnagy vezetésével, budapesti operaház szólistáival Erkel: Bánk Bán, Mascagni: Parasztbecsület c. operájának zongorás keresztmetszetét több városban előadtuk országszerte. (Budapest: Erkel Színház, Óbudai Társaskör, Duna Palota, Szeged, Pécs, Beregfürdő)

Ezen kívül több opera estet kísértem ismert szólistákkal, akik a budapesti operaház tagjai.

Az operák közel állnak a szívemhez, de kaptam operett, musical kíséreteket is, melyeket szintén nagy örömmel vállaltam. Széles repertoárt ismerhettem meg, nagyon fontos része volt életemnek ez az időszaka.

Mai tudásomhoz, nagyban hozzájárul az a tapasztalat, lapról olvasási készség, művek gyors megtanulása, széles repertoár ismeret, melyet ebben az időszakban szereztem. Művek zenei szerkezetének gyors értelmezése, dinamikai kifejezőeszközök széles tárháza, hatékony instrukciók rengeteg segítséget nyújtanak a zene tanítás minden területén.

A koncertezést rövid időre fel kellett függesztenem, amikor egy baleset következtében eltörtem a vállam és két műtét után ujjra kellett tanulnom a legalapvetőbb mozgásokat.

2004-2007-ig a Prím Alapfokú Művészetoktatási Intézmény zongora tanára és korrepetitora, valamint az Óbudai Waldorf Iskola euritmia korrepetítora voltam. A mozgás zenével való kísérete, a mozgásokhoz alkalmazkodó zenék kiválasztása új kihívást jelentett.

2007-től a gödi Németh László Alapfokú Művészeti intézmény zongora tanára és korrepetitoraként dolgozom fél állásban. Budapesten emellett privát tanszakomon gyerekeket, felnőtteket, kezdőket, haladókat tanítok, ahol zongorán kívül szolfézst, zeneelméletet oktatok, felvételikre készítem fel tanítványaimat. Közülük többen Bartók konzervatóriumba mentek, egy tanítványom zeneakadémián végzett.

Kis létszámú „családias” táboroktól a teltházas koncertekig

Munkámat egyéb tevekénységek is színesítik. 2006-tól tanítványaim számára nyári zenei táborokat szervezek az ország különböző területein. Az eleinte 7-9 éves gyerekekből álló, mára 40 fős táborokká dúzzadt nyári ”Hangerdei Alkotótáborom”  9-24 éves fiatalok intenzív zeneoktatását, koncertezési lehetőségének megszervezését tűzte ki célul. Táborunk fő célja, hogy egy olyan aktív zenével töltött hetet biztosítson, ahol népzene, reneszánsz, igényes jazz, pop, rock, ”Crossover” – zenei műfajok, különböző zenei stílusok jól megférnek egymás mellett.

Feladatunknak tekintjük, hogy ezekben a stílusokban is segítsük felismerni az értékeset, igényeset.
Bátran vállaljuk, hogy a jó zene nem kötődik műfajokhoz!

Alkotó táborainkat  az örömteli zeneórák, a magasan képzett művésztanárok jelenléte és odaadó munkája teszi sikeressé. Táborzárásként művelődési házakban, koncert termekben minden évben nagyszabású nyilvánosan meghirdetett teltházas koncerteken mutathatják be a fiatalok tudásuk legjavát.

A növekvő létszámú táborok, egyre profibb hangzás, zenei apparátus szükségessége, koncert fellépések szervezése szükségessé tették egy olyan anyagi háttér megteremtését, mellyel el tudjuk vállalni a nagyon megtisztelő, ám igen nagy költséggel járó felkéréseket; az utazás, szállás, étkezés költségeit a szülőktől már nem lehet elvárni.

Férjem segítségével céget hoztunk létre, így 2019-től a Molitor Music School Közhasznú és Nonprofit KFT ügyvezető igazgatójaként szervezem táboraimat, és az őszi, téli, tavaszi „Workshop-t” koncerteket, fellépéseket Gödön, Zebegényben, Balatonon, Dunapatajon és egyéb vidéki helyszíneken.

Táboraimhoz a Molitor Music School Közhasznú és Nonprofit Kft minden évben nagyobb összeggel hozzájárul, hiszen a koncerttermek bérlése, hangosítás, hangszerek vásárlása, utazási költségek, egyre nagyobb terhet rónak a szülőkre.

Sentiments Piano Duó

A táborok és a tanítás mellett másik fontos tevékenységem a férjemmel alapított ”Sentiments Piano Duó”, melyben igényes jazz, musical, operett, és egyéb népszerű, örökzöldek 2 zongorás átiratait adjuk elő. Jogászbálokon, konferenciákon, nívós rendezvényeken lépünk fel, Magyarországon és külföldön egyaránt, melynek bevételeit teljes egészében a táboraimban résztvevő tehetséges gyermekek támogatására fordítok. Az átiratok egy részét régebben kiváló hazai jazz zongorista készítette számunkra, ma már én írom meg az átiratokat. Az aktív zenélés, koncert lehetőségek, melyekre felkérik duónkat fitten tartja tudásomat, hobbimnak is tekintem, rengeteg örömet ad.

Jazz iránt 2010 tájékán kezdtem érdeklődni, mert úgy éreztem, hogy ez az a műfaj, ahol az improvizációs lehetőségek a legtágabbak.

2013-ban egy improvizációs továbbképzés után rengeteg inspirációt kaptam arra vonatkozóan, hogy a klasszikus zene oktatásába hogyan lehet improvizációs elemeket beiktatni. A tanultakat nagy örömmel alkalmazom a napi szintű oktatásban. A jazzben megtanult módszerek és a klasszikus zene improvizációs lehetőségeinek kiaknázása, alkalmazása hatékony eszköz kezdők, haladók, gyermekek, felnőttek oktatásában.

Egy fantasztikus jazz zongorista – zeneszerző – zeneelmélet tanárral való találkozás hatásai

Szintén fontos állomása volt életemnek, amikor lehetőségem volt órákat venni Esze Jenő (Magyar Köztársasági Ezüst Érdemkereszt, Artisjus-díjjal kitűntetett) pedagógustól, aki hihetetlen tudásával, virtuozitásával teljesen lenyűgözött. Olyan módszertant dolgozott ki, amelynek nyomán képessé váltam tánc zenei ritmusok, jazz harmóniák megértésére, játszására. 42 évesen, már rengeteg munkám volt, de így is megtettem mindent, hogy időt szánjak a privát jazz órákra való felkészülésre. Rengeteget profitáltam szakmailag és emberileg ezekből az órákból, ami teljesen más módszertannal működött, mint, amit a klasszikus oktatásban megismertem és alkalmaztam. 

A saját tanításom során magam is kíséreteket írok, improvizálok szinte mindenhez, ha ez a tanulást segíti, vagy a gátlásokat feloldja, jókedvre derít. Meggyőződésem, hogy a tanár személyisége, jó kedve, pozitív hozzáállása felemelő és biztonságot adó érzés. Óráimon gyakran veszem észre, hogy szinte ugyanazokat a mondatokat használom, amiket mesteremtől hallottam több éven keresztül, amikor hozzá járhattam órákra.

Zeneiskolai oktatás

A zeneiskolai oktatásban idomítás helyett önállóságra vezetem rá a tanulót, olyan eszközöket adok a kezébe, mellyel maga is elboldogul hosszútávon, amikor már befejezte tanulmányait.

A diákok boldogan járnak hozzám, sikeresen szerepelnek koncerteken, zongoraversenyeken, rendezvényeken. Az anyag megválasztásában mindig törekszem a legmodernebb, általam leghatékonyabbnak tartott kották segítségét igénybe venni. Tájékozódom az újdonságokról, napra készen tartanom ismereteimet, változatosságra törekszem a tanítási módszereimet tekintve. Kerülöm a megszokásokat, régi, elavult módszereket, kottákat, mindig a tanítványok képességeihez, szorgalmához, érdeklődéséhez mérten adom a feladatokat. A belső motiváció és a kíváncsiság, érdeklődés folyamatos fenntartása a legfontosabb számomra.

Budapesti Ügyvédi Kamara kórusának vezetése

2021 szeptemberétől munkámat egy újabb tevékenység egészíti ki. Felkérést kaptam a budapesti Ügyvédi Kamara elnökétől, hogy vállaljam az ügyvédek kórusának vezetését, karácsonyi koncertprogram betanítását. A kórusra eredetileg 39-n jelentkeztek, ma 57 tagja van a kórusnak. A klasszikus kórusművek mellett elsősorban népszerű zenék átiratait készítem el és tanítom be a kórustagoknak. Zongoristaként mindig kísérettel látom el a darabokat, ami gördülékennyé, hatékonnyá teszi a tanítást és az anyag megtanulását.

Van néhány hangszeren játszó tagunk is, így a hegedű, blockflőte, furulya, fuvola, basszusgitár szólamokat is megírom személyre szólóan, figyelembe véve a hangszeres tudást. (nem zenészekről van szó, hanem amatőr zenekedvelőkről, akik egykor zeneiskolákban tanultak.)

Reflexió

Abban hiszek, hogy nekünk kell közelebb mennünk a tanulni vágyókhoz, alkalmazkodni a képességeikhez, nem pedig fordítva. Nincsenek irreális elvárásaim, prekoncepcióim, szeretem magam kialakítani a véleményem tapasztalataim alapján.

Ezen okból rengeteg háttérmunkát végzek, legyen szó tanításról, korrepetícióról, kórusvezetésről, táboroztatásról. Sosem „kész” anyagból dolgozom, mindig alkalmazkodom az adott feladathoz és azokhoz a lehetőségekhez, amik rendelkezésre állnak.

Problémamegoldó képességem, rugalmasságom, tanítványaimmal való baráti, szeretetteljes kapcsolatom minden nap megelégedettséggel tölt el és megerősíti, hogy „saját utamat járom”, még akkor is, ha időnként „rögös” ez az út.

Hasonló munkát végzek táboraim szervezése során: Fél évet készülök a zenék kiválasztásával, előkészítésével, kották megírásával, hangszereléssel, pontos feladatok kiosztásával.

A zene a mindennapi kenyerem, ebből tudok töltekezni tanítás során.

Nyitott vagyok a világra, szeretek új dolgokat tanulni, befogadni. A változásoktól nem hátrálok meg, alkalmazkodom az új helyzetekhez munkám során és magánéletemben is. 

Könnyen megtalálom a hangot tanítványaimmal; problémáikban, elakadásaikban valódi segítséget tudok nyújtani számukra, baráti, szeretetteljes légkör jellemzi óráimat, ahova szívesen járnak diákok, felnőttek egyaránt.